De klant is Koning, maar de kandidaat is Keizer
26-08-2022De wereld van werving is de laatste jaren sterk veranderd. Recruiters en intercedenten doen er alles aan om voor de werkgever de beste kandidaat te selecteren. Jarenlang heeft de werkgever op de stoel gezeten als beslisser maar de tijden zijn veranderd.
De rollen zijn omgedraaid
Er is een enorme schaarste in personeel. Nog nooit zijn er zoveel openstaande vacatures geweest als nu. Iedere vacature heeft nog steeds allerlei eisen aan de kandidaat en de werkgever is nog steeds op zoek naar de kandidaat met de bewuste vijf poten. Maar is dit nog wel van deze tijd? Employee experience is belangrijker dan ooit. Er wordt prioriteit gegeven aan het verbeteren van de totale ervaring van een medewerker. Ook draaien wij nu langzaam aan de knoppen en zien dat het tijd gaat worden dat de opdrachtgever zich gaat realiseren dat de kandidaat nu op de beslisstoel zit.
Het is tijd voor de werkgever om zichzelf eens te gaan pitchen aan de kandidaat in plaats van andersom. Waar staan zij voor en waar blinken zij in uit? Waarom zijn ze op zoek naar een bepaalde medewerker, en wat kunnen zij de kandidaat bieden? Hoe zorg je er nou voor als opdrachtgever dat de ultieme kandidaat juist bij jou wil komen werken?
Bij HR Via Care proberen wij steeds vaker samen met de opdrachtgever te kijken hoe we dit in de praktijk toe kunnen passen. Wij helpen de opdrachtgever met het pitchen van zijn of haar verhaal naar de kandidaat en maken ze bewust van het belang hiervan.
Het talent is niet langer de kandidaat, maar de werkgever is dat in dit verhaal. De klant is misschien nog steeds Koning maar de kandidaat is inmiddels de Keizer.
Terug naar overzicht